Optymalne obroty silnika

Serwisówki, mechanika, technika, akcesoria - czyli wszystko związane z sevenką w warsztacie
Awatar użytkownika
Lazar
Junior
Junior
Posty: 20
Rejestracja: 11 lut 2017, 15:09
Motocykl: CB750
Lokalizacja: Warszawa

Optymalne obroty silnika

Postautor: Lazar » 26 mar 2017, 00:48

wybaczcie, ale dopiero zaczynam przygodę z sevenką, która jest moim pierwszym motocyklem. Zastanawiam się czy nie mam przyzwyczajeń samochodowych, kiedy jadę spokojnie po mieście na obrotach pomiędzy 2 a 3 tys. Motor się nie krztusi, pracuje miarowo, od 2,5 przyspiesza w miarę nieźle jak na moje potrzeby. Czy spokojnie jeżdżąc po mieście w zakresie 40-85 km/h powinienem utrzymywać wyższe obroty? Jakie jest optimum eksploatacyjne motoru sevenki? Czy jeśli się nie krztusi to już jest git, czy jednak należy utrzymywać wyższe obroty?

goramo
stary Seveniarz
Posty: 587
Rejestracja: 09 sie 2010, 13:44
Motocykl: 13-tka + Hornet 600
Lokalizacja: Wwa

Re: Optymalne obroty silnika

Postautor: goramo » 26 mar 2017, 12:15

Cztero cylindrowa rzędówka jest silnikiem badzo elastycznym, zwłaszcza w wersji niewysilonej, zestrojonej do nakeda. :spoko:

Przy spokojnym przemieszczaniu się nie ma potrzeby jej kręcić wysoko. Jeśli tylko nie protestuje, nie pojawiają się drgania i nie czuć, że ją przeciążasz, to można cruisingować sobie spokojnie :)

Jeśli jednak najdzie cię ochota podzidować ostrzej, lub gdy po prostu będziesz potrzebował coś dynamicznie wyprzedzić, to sam się zorientujesz, że wtedy trzeba będzie ją pokręcić wyżej żeby nabrała wigoru. ;)
Z 2,5 tys obrotów raczej nie wystrzelisz do wyprzedzania jak z katapulty, a poza tym żaden silnik nie lubi gdy go zmuszać do ostrego przyspieszenia z niskich (za niskich) obrotów.


Pojeździsz trochę, to szybko nabędziesz wprawy i wyczucia. :)



Jeśli jednak określenie "optymalne obroty silnika" rozważać czysto teoretycznie, to wtedy trzeba stwierdzić, że znajdują się one pomiędzy obrotami maksymalnego momentu obrotowego, a obrotami maksymalnej mocy.
Czyli dla sevenki będzie to w przedziale gdzieś między 6-8 tys obrotów (nie znam dokładnych wartości dla sevenki).

Jednak normalnych, drogowych warunkach chyba mało kto tak jeździ. Powyższe jest natomiast non-stop wykorzystywane na torze wyścigowym, gdzie zależy nam na tym, aby w każdym momencie jazdy silnik był w pełnej gotowości do maksymalnego przyspieszania.
W przedziale maksymalny moment - maksymalna moc silnik osiąga wyżyny swojej sprawności, czyli w najbardziej optymalny sposób przekłada otrzymywaną energię w paliwie na energię mechaniczną.
Chuja się zarabia, ale żyje się jak hrabia :-P

SR50 -> S53 -> ETZ150 -> Intruder M800Z -> CBF1000 -> VFR800FI -> CB1000R -> CB1300SA + CB1000R -> CB1300SA + XL650V -> CB1300SA + CB600F -> CB1300SA + CB1000RA

Awatar użytkownika
KLOSZ
Mr. Kamizelka
Posty: 6173
Rejestracja: 07 sie 2007, 18:27
Motocykl: BuBu Er 1150 GiejeS
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Optymalne obroty silnika

Postautor: KLOSZ » 26 mar 2017, 19:38

Święte słowa.
Sevenka ma dwa życia. Jedno do jeżdżenia na co dzien spokojnie, i tu wyższe biegi można sobie zapinać juz przy 3,5-4krpm. A jak jest potrzeba strzelić, to jest do dyspozycji druga natura sevenki i wtedy..."dwa w dół i ogień pod czerwone pole". Można się zdziwić na początku co ta niepozorna Japoneczka potrafi. Przy pierwszych próbach wyłuskania drugiej natury sevenki sugeruję zrobić to na luzaku, żeby uniknąc zaskoczeń. Czyli lepiej sobie popróbować na pustej prostej, niż w miejskiej dżungli, albo podczas wyprzedzania TIRa na zakręcie ;)
Zdrowko
KLOSZ
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Cytaty na dziś i jutro:
"Jestem ZA, dopóki mi się podoba" - ® KLOSZ ™
"To co widzisz to też jest patologia, tylko trochę inna niż Twoja..." - tez ® KLOSZ ™
Było: Pony 50, 2 x CBSF, FJR, Trampek, a jest GiejeS :)

Awatar użytkownika
Lazar
Junior
Junior
Posty: 20
Rejestracja: 11 lut 2017, 15:09
Motocykl: CB750
Lokalizacja: Warszawa

Re: Optymalne obroty silnika

Postautor: Lazar » 26 mar 2017, 22:57

Dzięki, właśnie o coś takiego mi chodziło. Zatem obroty od 3 k są dopuszczalne, ale bez dynamicznego przyspieszania. Chcąc przyspieszać jazda o 2-3 tys wyżej. Muszę nadal pracować nad sobą, bo ostatnie 230 tys km przejechałem dieslem, praktyki motocyklowej nie mam. Zatem przyzwyczajenie do wczesnego redukowania mam bardzo silne.
Dziękuję koledzy.
Uwaga, pytanie nr 2: Jak odpalam na zimno, na ssaniu, to najpierw pracuje bardzo nierówno, a nawet 2 lub 3 razy gaśnie. Czy to oznacza źle ustawione obroty na biegu jałowym? Za niskie? Pomyślałem o tym, bo jak już motor jest rozgrzany, to na luzie ma obroty 1 tys, a wyczytałem, że powinien mieć 1,35 tys. Oczywiście jak motor jest ciepły, to nie sprawia to kłopotu, ale stąd sugestia. Jak sądzicie?

Awatar użytkownika
Hyde
stary Seveniarz
Posty: 1017
Rejestracja: 19 sty 2012, 17:07
Motocykl: Honda Seven Fifty (2001)
Lokalizacja: Mikołów

Re: Optymalne obroty silnika

Postautor: Hyde » 28 mar 2017, 21:43

To dziwne, mi po odpaleniu spadają obroty tak jakby miał zgasnąć, potem wskakuje na wyższe i jest ok, kiedy miałeś synchro gaźników robione?

Tylko włącz zaś ssanie i odpalasz czy kombinujesz coś z gazem?

Awatar użytkownika
Lazar
Junior
Junior
Posty: 20
Rejestracja: 11 lut 2017, 15:09
Motocykl: CB750
Lokalizacja: Warszawa

Re: Optymalne obroty silnika

Postautor: Lazar » 29 mar 2017, 01:07

włączam ssanie, manetki gazu nie dotykam. Na początku, przez pierwsze 3--40 sek pracuje bardzo nierówno, rachitycznie, gaśnie. Po ponownym odpaleniu (czasem 2 lub 3 razy), w końcu przestaje gasnąć, po kilkudziesięciu minutach zaczyna pracować miarowo.
Czyli powinienem czyścić i synchronizować gaźników?

Awatar użytkownika
Mariusz
Dziadek Druid
Posty: 906
Rejestracja: 16 lut 2011, 19:11
Motocykl: CBF 1000
Lokalizacja: PZ Pobiedziska

Re: Optymalne obroty silnika

Postautor: Mariusz » 29 mar 2017, 08:02

Kilkadziesiąt minut to zdecydowanie za długo. 1 - 2 minuty powinny wystarczyć dla spokojnej pracy.

Awatar użytkownika
wiesiek3d
stary Seveniarz
Posty: 1544
Rejestracja: 04 lip 2010, 21:35
Motocykl: ZRX 1200 S
Lokalizacja: Łagów

Re: Optymalne obroty silnika

Postautor: wiesiek3d » 29 mar 2017, 19:18

Gaźniki do czyszczenia i synchro a będzie palić.
Romet Pegaz - CZ 350 - ETZ 250 - GS 500 - CB 750 SF - VFR 800 FI - GSXR 1000 - CBF 600 SA - VFR 800 FI - CB 600 HORNET S - ST 1100 - FZS 1000 -BMW K1200 GT - ZRX 1200 S :)


Wróć do „Mechanika”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 41 gości