Jak czytać numer VIN
- KLOSZ
- Mr. Kamizelka
- Posty: 6185
- Rejestracja: 07 sie 2007, 18:27
- Motocykl: BuBu Er 1150 GiejeS
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Jak czytać numer VIN
Czołem, znalazłem taki oto tekst na jednej ze stron w necie i pomyślałem, że warto przekleć.
Często otrzymujemy zapytania, jak sprawdzić rok produkcji motocykla. Ustalenie daty jest ważne przy zakupie używanego egzemplarza, a potem przy doborze części do niego. Chcąc mieć 100% pewności, warto nauczyć się czytać numer ramy, tzw. VIN. Z języka angielskiego oznacza Vehicle Identification Number (numer identyfikacyjny pojazdu). Posiada 17 cyfr i jest unikalny dla każdego pojazdu. W przypadku motocykla jest nabity na przodzie ramy, np. na boku główki ramy. VIN jest oznaczeniem uniwersalnym i stosuje się go do wszystkich pojazdów, jak: samochody osobowe, motocykle, skutery, quady, traktory oraz inne. Każdy współczesny VIN posiada 17 cyfr. Każda cyfra w oznacza coś konkretnego. Numery VIN zostały ujednolicone na początku lat 80.
Jako przykład weźmy 17 cyfrowy VIN motocykla Honda CRF 250 R z 2009 roku o numerze JH2ME10A49K504142.
Jak czytać poszczególne cyfry:
1,2,3: kraj J-Japan, producent H-Honda, 1 motocykle lub numer dywizji przedsiębiorstwa produkującego pojazd. W przypadku Hondy jest to nr 2. W przypadku Suzuki byłaby to cyfra 1.
4,5,6,7,8: opis pojazdu (w zależności od producenta może oznaczać: pojemność, typ silnika, rodzaj nadwozia itp.).
9: cyfra kontrolna.
NAJWAŻNIEJSZE
10: rok produkcji. Jest to najważniejsza cyfra z punktu widzenia potencjalnego posiadacza motocykla i zakupu części do niego. Poniżej legenda, jak czytać roczniki:
1980(A), 81(B), 82(C), 83(D), 84(E), 85(F), 86(G), 87(H), 88(J), 89(K), 90(L), 91(M), 92(N), 93(P), 94(R), 95(S), 96(T), 97(V), 98(W), 99(X), 00(Y), 01(1), 02(2), 03(3), 04(4), 05(5), 06(6), 07(7), 08(8 ), 09(9), 10(A), 11(B), 12(C), 13(D), 14(E), 15(F), 16(G).
11: nr fabryki producenta.
12,13,14,15,16,17: numer seryjny pojazdu.
Mam nadzieję, że te kilka podstawowych informacji pozwoli łatwiej odgadnąć rocznik motocykla, quada lub innego pojazdu, które aktualnie posiadacie lub chcecie zakupić.
Często otrzymujemy zapytania, jak sprawdzić rok produkcji motocykla. Ustalenie daty jest ważne przy zakupie używanego egzemplarza, a potem przy doborze części do niego. Chcąc mieć 100% pewności, warto nauczyć się czytać numer ramy, tzw. VIN. Z języka angielskiego oznacza Vehicle Identification Number (numer identyfikacyjny pojazdu). Posiada 17 cyfr i jest unikalny dla każdego pojazdu. W przypadku motocykla jest nabity na przodzie ramy, np. na boku główki ramy. VIN jest oznaczeniem uniwersalnym i stosuje się go do wszystkich pojazdów, jak: samochody osobowe, motocykle, skutery, quady, traktory oraz inne. Każdy współczesny VIN posiada 17 cyfr. Każda cyfra w oznacza coś konkretnego. Numery VIN zostały ujednolicone na początku lat 80.
Jako przykład weźmy 17 cyfrowy VIN motocykla Honda CRF 250 R z 2009 roku o numerze JH2ME10A49K504142.
Jak czytać poszczególne cyfry:
1,2,3: kraj J-Japan, producent H-Honda, 1 motocykle lub numer dywizji przedsiębiorstwa produkującego pojazd. W przypadku Hondy jest to nr 2. W przypadku Suzuki byłaby to cyfra 1.
4,5,6,7,8: opis pojazdu (w zależności od producenta może oznaczać: pojemność, typ silnika, rodzaj nadwozia itp.).
9: cyfra kontrolna.
NAJWAŻNIEJSZE
10: rok produkcji. Jest to najważniejsza cyfra z punktu widzenia potencjalnego posiadacza motocykla i zakupu części do niego. Poniżej legenda, jak czytać roczniki:
1980(A), 81(B), 82(C), 83(D), 84(E), 85(F), 86(G), 87(H), 88(J), 89(K), 90(L), 91(M), 92(N), 93(P), 94(R), 95(S), 96(T), 97(V), 98(W), 99(X), 00(Y), 01(1), 02(2), 03(3), 04(4), 05(5), 06(6), 07(7), 08(8 ), 09(9), 10(A), 11(B), 12(C), 13(D), 14(E), 15(F), 16(G).
11: nr fabryki producenta.
12,13,14,15,16,17: numer seryjny pojazdu.
Mam nadzieję, że te kilka podstawowych informacji pozwoli łatwiej odgadnąć rocznik motocykla, quada lub innego pojazdu, które aktualnie posiadacie lub chcecie zakupić.
Zdrowko
KLOSZ ☺
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Cytaty na dziś i jutro:
⌘ "Jestem ZA, dopóki mi się podoba" - ® KLOSZ ™ ⌘
⌘ "To co widzisz to też jest patologia, tylko trochę inna niż Twoja..." - tez ® KLOSZ ™ ⌘
Było: Pony 50, 2 x CBSF, FJR, Trampek, a jest GiejeS
KLOSZ ☺
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Cytaty na dziś i jutro:
⌘ "Jestem ZA, dopóki mi się podoba" - ® KLOSZ ™ ⌘
⌘ "To co widzisz to też jest patologia, tylko trochę inna niż Twoja..." - tez ® KLOSZ ™ ⌘
Było: Pony 50, 2 x CBSF, FJR, Trampek, a jest GiejeS
- szamanek5
- stary Seveniarz
- Posty: 513
- Rejestracja: 03 gru 2011, 00:56
- Motocykl: RC42 96`
- Lokalizacja: Białystok
Re: Jak czytać numer VIN
Hmmm.... u mnie w dowodzie 10 znak vinu to V, rok produkcji w dowodzie '96
Urodziłem się po to by jeździć na moto !
- wiesiek3d
- stary Seveniarz
- Posty: 1544
- Rejestracja: 04 lip 2010, 21:35
- Motocykl: ZRX 1200 S
- Lokalizacja: Łagów
Re: Jak czytać numer VIN
W VINie zawarty jest rok modelowy i może nie zgadzać się z rokiem produkcji, zazwyczaj dzieje się tak w 4 kwartale.
Romet Pegaz - CZ 350 - ETZ 250 - GS 500 - CB 750 SF - VFR 800 FI - GSXR 1000 - CBF 600 SA - VFR 800 FI - CB 600 HORNET S - ST 1100 - FZS 1000 -BMW K1200 GT - ZRX 1200 S
- CHUDY
- stary Seveniarz
- Posty: 326
- Rejestracja: 21 sie 2015, 22:58
- Motocykl: HONDA Seven Fifty
- Lokalizacja: Pomiar wody na Bug-u
Re: Jak czytać numer VIN
Mam tak samo W dowodzie `98, a 10 znak to X.Hmmm.... u mnie w dowodzie 10 znak vinu to V, rok produkcji w dowodzie '96
- KLOSZ
- Mr. Kamizelka
- Posty: 6185
- Rejestracja: 07 sie 2007, 18:27
- Motocykl: BuBu Er 1150 GiejeS
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Jak czytać numer VIN
A ja nie mam dowodu i u mnie sie zgadza Ale może już niedługo...
Zdrowko
KLOSZ ☺
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Cytaty na dziś i jutro:
⌘ "Jestem ZA, dopóki mi się podoba" - ® KLOSZ ™ ⌘
⌘ "To co widzisz to też jest patologia, tylko trochę inna niż Twoja..." - tez ® KLOSZ ™ ⌘
Było: Pony 50, 2 x CBSF, FJR, Trampek, a jest GiejeS
KLOSZ ☺
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Cytaty na dziś i jutro:
⌘ "Jestem ZA, dopóki mi się podoba" - ® KLOSZ ™ ⌘
⌘ "To co widzisz to też jest patologia, tylko trochę inna niż Twoja..." - tez ® KLOSZ ™ ⌘
Było: Pony 50, 2 x CBSF, FJR, Trampek, a jest GiejeS
- CHUDY
- stary Seveniarz
- Posty: 326
- Rejestracja: 21 sie 2015, 22:58
- Motocykl: HONDA Seven Fifty
- Lokalizacja: Pomiar wody na Bug-u
Re: Jak czytać numer VIN
KLOSZ-u czekamy na Twoje dwa kółka i dowód rejestracyjny
- KLOSZ
- Mr. Kamizelka
- Posty: 6185
- Rejestracja: 07 sie 2007, 18:27
- Motocykl: BuBu Er 1150 GiejeS
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Jak czytać numer VIN
Ja też czekam, oj jak ja bardzo czekam..., ale póki co tylko czekanie...
Zdrowko
KLOSZ ☺
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Cytaty na dziś i jutro:
⌘ "Jestem ZA, dopóki mi się podoba" - ® KLOSZ ™ ⌘
⌘ "To co widzisz to też jest patologia, tylko trochę inna niż Twoja..." - tez ® KLOSZ ™ ⌘
Było: Pony 50, 2 x CBSF, FJR, Trampek, a jest GiejeS
KLOSZ ☺
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Cytaty na dziś i jutro:
⌘ "Jestem ZA, dopóki mi się podoba" - ® KLOSZ ™ ⌘
⌘ "To co widzisz to też jest patologia, tylko trochę inna niż Twoja..." - tez ® KLOSZ ™ ⌘
Było: Pony 50, 2 x CBSF, FJR, Trampek, a jest GiejeS
-
- Posty: 5
- Rejestracja: 06 lut 2020, 17:26
- Motocykl: cb 750
- Lokalizacja: Łódź
Re: Jak czytać numer VIN
Hej mam problem
mój nr VIN to : RC422202886 (NA SILNIKU)
W dowodzie : RC422202886(01) w dowodzie rej
moto sciagnalem z Belgii i kiedys wydawalo mi ze sprawdzilem go i udalo mi sie rozkodowac i wyszedl 1994r, teraz mam troche czasu zeby w koncu przebudowac go na cafe racera, chcialem sprawdzic vin i zadna konfiguracja mi w dekoderach nie działa.
z góry dzieki za pomoc.
mój nr VIN to : RC422202886 (NA SILNIKU)
W dowodzie : RC422202886(01) w dowodzie rej
moto sciagnalem z Belgii i kiedys wydawalo mi ze sprawdzilem go i udalo mi sie rozkodowac i wyszedl 1994r, teraz mam troche czasu zeby w koncu przebudowac go na cafe racera, chcialem sprawdzic vin i zadna konfiguracja mi w dekoderach nie działa.
z góry dzieki za pomoc.
- bogd74
- stary Seveniarz
- Posty: 1346
- Rejestracja: 07 sie 2017, 15:41
- Motocykl: Honda CB 750 NH RC38 i SF RC42
- Lokalizacja: Rybnik/Wodzisław Śląski
Re: Jak czytać numer VIN
Zapraszamy tu https://www.seven-fifty.info/viewtopic.php?f=1&t=153
A co do VINu to jest ten niepełny który był chyba do końca 95 roku w Seven Fifty bo Nighthawki miały zawsze pełny, więc możliwe, że 94 rok produkcji motocykla, na pierwszy rzut oka to powinieneś mieć srebrny silnik i tłumiki bez "małej rurki w środku"
A co do VINu to jest ten niepełny który był chyba do końca 95 roku w Seven Fifty bo Nighthawki miały zawsze pełny, więc możliwe, że 94 rok produkcji motocykla, na pierwszy rzut oka to powinieneś mieć srebrny silnik i tłumiki bez "małej rurki w środku"
-
- Posty: 5
- Rejestracja: 06 lut 2020, 17:26
- Motocykl: cb 750
- Lokalizacja: Łódź
Re: Jak czytać numer VIN
Już nadrobione !!!
Dziękuje za odpowiedz.
Jeśli chodzi o silnik owszem srebrny. Jeśli chodzi o wydech to nie do końca wiem o którą dziurke chodzi ale sprawdzę.
Głownie chodzi mi o moc jaką się legitymuje i zamawiam sporo częsci wiec chcialbym nie popełnić błędu.
Motocykl ma tylko dokumenty belgijskie i nie ma w dowodzie praktycznie nic oprocz vinu oraz pierwszej rejestracji w 1996r.
Dziękuje za odpowiedz.
Jeśli chodzi o silnik owszem srebrny. Jeśli chodzi o wydech to nie do końca wiem o którą dziurke chodzi ale sprawdzę.
Głownie chodzi mi o moc jaką się legitymuje i zamawiam sporo częsci wiec chcialbym nie popełnić błędu.
Motocykl ma tylko dokumenty belgijskie i nie ma w dowodzie praktycznie nic oprocz vinu oraz pierwszej rejestracji w 1996r.
- bogd74
- stary Seveniarz
- Posty: 1346
- Rejestracja: 07 sie 2017, 15:41
- Motocykl: Honda CB 750 NH RC38 i SF RC42
- Lokalizacja: Rybnik/Wodzisław Śląski
Re: Jak czytać numer VIN
Podaj numery z gaźników to się wszystko rozwieje na 100%Głownie chodzi mi o moc jaką się legitymuje i zamawiam sporo częsci wiec chcialbym nie popełnić błędu.
Motocykl ma tylko dokumenty belgijskie i nie ma w dowodzie praktycznie nic oprocz vinu oraz pierwszej rejestracji w 1996r.
-
- Posty: 5
- Rejestracja: 06 lut 2020, 17:26
- Motocykl: cb 750
- Lokalizacja: Łódź
Re: Jak czytać numer VIN
Numer gaźnikow to : VE66H[P]IL=Podaj numery z gaźników to się wszystko rozwieje na 100%Głownie chodzi mi o moc jaką się legitymuje i zamawiam sporo częsci wiec chcialbym nie popełnić błędu.
Motocykl ma tylko dokumenty belgijskie i nie ma w dowodzie praktycznie nic oprocz vinu oraz pierwszej rejestracji w 1996r.
- bogd74
- stary Seveniarz
- Posty: 1346
- Rejestracja: 07 sie 2017, 15:41
- Motocykl: Honda CB 750 NH RC38 i SF RC42
- Lokalizacja: Rybnik/Wodzisław Śląski
-
- Posty: 5
- Rejestracja: 06 lut 2020, 17:26
- Motocykl: cb 750
- Lokalizacja: Łódź
Re: Jak czytać numer VIN
Dziekuje bardzo95rok 54kW
- bogd74
- stary Seveniarz
- Posty: 1346
- Rejestracja: 07 sie 2017, 15:41
- Motocykl: Honda CB 750 NH RC38 i SF RC42
- Lokalizacja: Rybnik/Wodzisław Śląski
Re: Jak czytać numer VIN
Spoko po to tu jesteśmy aby sobie pomagaćDziekuje bardzo95rok 54kW
-
- Posty: 6
- Rejestracja: 20 sie 2024, 14:23
Re: Jak czytać numer VIN
Wybaczcie nekrofilię, ale szkoda zakładać nowego wątku skoro mam dokładnie taką sytuację jak kolega bogd74 - wg dokumentów Honda z 95r, a VIN krótki - RC426100186. Jak mogę go rozkodować? Na gaźniku mam 66L[P]IIt.
- bogd74
- stary Seveniarz
- Posty: 1346
- Rejestracja: 07 sie 2017, 15:41
- Motocykl: Honda CB 750 NH RC38 i SF RC42
- Lokalizacja: Rybnik/Wodzisław Śląski
Re: Jak czytać numer VIN
Ja to tylko dekodowałemmam dokładnie taką sytuację jak kolega bogd74 -
Faktycznie wychodzi, że Twoja rok 1995 czyli srebrny silnik i moc 25kW, zobacz czy są jakieś zmiany zapisane w dokumentach niemieckich, bo może została rozdziewiczona w D
-
- Posty: 4
- Rejestracja: 05 gru 2023, 10:59
-
- Posty: 6
- Rejestracja: 20 sie 2024, 14:23
- carlos74
- stary Seveniarz
- Posty: 507
- Rejestracja: 23 mar 2017, 11:42
- Motocykl: 93`CB750 F2
- Lokalizacja: GdziesZaOdra
Re: Jak czytać numer VIN
CB 750 F2 1992 RC42-2000001- Seven Fifty 54kW
CB 750 F2 1992 RC42-3000001- Seven Fifty 37kW
CB 750 F2 1992 RC42-4000001- Seven Fifty 20kW
w 1985/86 wyszly przepisy by poczatkujacy kierowcy po zrobieniu prawo jazdy przez dwa lata mogli wylacznie prowadzic pojazdy o minimalnej wadze 140kg i 27 konnej mocy. Mialo to wplyw rowniez nie ubezpieczenie. Przyklad: Mlody kierowca po 2 latach jazdy motocyklem o mocy 27 koni mogl przejsc na otwarta klase ale ubezpieczenie motocykla posiadajacego moc 27koni kosztowalo wtedy okolo 400-500DM. Motocykl ktory posiadal moc ponad 28koni kosztowal w ubezpieczeniu okolo 1000DM.
Pare ladnych lat pozniej w zwiazku ze zmianami w technice i coraz wiecej mocy ustawodawcy dopasowali uprawnienia i podwyzszyli moc oraz umozliwili osoba ktore maja ponad 25 lat bezposredni dostep do uprawnien bez ograniczenia mocy.
Czesto sa zadawane pytania dlaczego do dzisiaj nikt nie "otworzyl" zblokowanych motocykli, moj kumpel ostatnio tez kupil motocykl ktory mial do dzisiaj 20kW wpisane i byl caly czas eksploatowany.
Tutaj akurat posiadaczy SF to nie dotyczy ale do dzisiaj w niemczech jest magiczna granica 99koni dlatego jest spoto motocykli (scigacze, golasy) ktore sa sprzedawane z wpisem 98km, ubezpieczenie na takie motocykle jest znacznie tansze.
nie ma VIN 1993 bo nie produkowali w 1993 tylko sprzedawali produkcje z 1992, moja jest w 1993 rejstrowana a VIN ma z 1992
To samo jest z rokiem 2000. One maja VIN z 1999 roku a np. pierwsza rejstracja moze byc 1999 lub 2000 no i pozniej jak stala dluzej w salonie.
CB 750 F2 1994 RC42-2100001- Seven Fifty 54kW
CB 750 F2 1994 RC42-3100001- Seven Fifty 37kW
CB 750 F2 1994 RC42-6000001- Seven Fifty 25kW ( byly w niemczech uprawnienia 34km co dzisiaj jest europejskim odpowiednikiem 48)
CB 750 F2 1995 RC42-2200001- Seven Fifty 54kW
CB 750 F2 1995 RC42-3200001- Seven Fifty 37kW
CB 750 F2 1995 RC42-6100001- Seven Fifty 25kW
od 1996 (produkcja) sa dluzsze VIN-y i zaczynaja sie JH2RC42........... no i oczywiscie zmiany pieca z srebrnego na czarny i wykastrowany wydech itd....
CB 750 F2 1992 RC42-3000001- Seven Fifty 37kW
CB 750 F2 1992 RC42-4000001- Seven Fifty 20kW
w 1985/86 wyszly przepisy by poczatkujacy kierowcy po zrobieniu prawo jazdy przez dwa lata mogli wylacznie prowadzic pojazdy o minimalnej wadze 140kg i 27 konnej mocy. Mialo to wplyw rowniez nie ubezpieczenie. Przyklad: Mlody kierowca po 2 latach jazdy motocyklem o mocy 27 koni mogl przejsc na otwarta klase ale ubezpieczenie motocykla posiadajacego moc 27koni kosztowalo wtedy okolo 400-500DM. Motocykl ktory posiadal moc ponad 28koni kosztowal w ubezpieczeniu okolo 1000DM.
Pare ladnych lat pozniej w zwiazku ze zmianami w technice i coraz wiecej mocy ustawodawcy dopasowali uprawnienia i podwyzszyli moc oraz umozliwili osoba ktore maja ponad 25 lat bezposredni dostep do uprawnien bez ograniczenia mocy.
Czesto sa zadawane pytania dlaczego do dzisiaj nikt nie "otworzyl" zblokowanych motocykli, moj kumpel ostatnio tez kupil motocykl ktory mial do dzisiaj 20kW wpisane i byl caly czas eksploatowany.
Tutaj akurat posiadaczy SF to nie dotyczy ale do dzisiaj w niemczech jest magiczna granica 99koni dlatego jest spoto motocykli (scigacze, golasy) ktore sa sprzedawane z wpisem 98km, ubezpieczenie na takie motocykle jest znacznie tansze.
nie ma VIN 1993 bo nie produkowali w 1993 tylko sprzedawali produkcje z 1992, moja jest w 1993 rejstrowana a VIN ma z 1992
To samo jest z rokiem 2000. One maja VIN z 1999 roku a np. pierwsza rejstracja moze byc 1999 lub 2000 no i pozniej jak stala dluzej w salonie.
CB 750 F2 1994 RC42-2100001- Seven Fifty 54kW
CB 750 F2 1994 RC42-3100001- Seven Fifty 37kW
CB 750 F2 1994 RC42-6000001- Seven Fifty 25kW ( byly w niemczech uprawnienia 34km co dzisiaj jest europejskim odpowiednikiem 48)
CB 750 F2 1995 RC42-2200001- Seven Fifty 54kW
CB 750 F2 1995 RC42-3200001- Seven Fifty 37kW
CB 750 F2 1995 RC42-6100001- Seven Fifty 25kW
od 1996 (produkcja) sa dluzsze VIN-y i zaczynaja sie JH2RC42........... no i oczywiscie zmiany pieca z srebrnego na czarny i wykastrowany wydech itd....
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość