Witam wszystkich, mam pytanie do bardziej doświadczonych Kolegów Fascynatów CB 750. W grudniu kupiłem moto i zrobiłem w niej przegląd przed sezonem (oleje, filtry, klocki z przodu, gaźniki) - ogólnie stan moto wzbudził zachwyt u mechanika jedyne co mi zostało to kiepska (moim zdaniem - mechanik stwierdził że sezon przelecę) opona na tylnym kole - niby nic ale zaczęło mnie zastanawiać jej dość specyficzne zużycie - mianowicie wyglądała jakby ktoś brał tylko lewe łuki - chyba na torze więc kupiłem nową oponę, wymieniłem, wyważyłem i zamontowałem wg starych ustawień "naciągu" (naciąg pokazywał równo na obu stronach - po 3 kreski). Z ciekawości (wciąż brak mi wiary w to że poprzedni właściciel jeździł tylko w lewą stronę) sprawdziłem położenie (odległość) felgi od wahacza (lewa, prawa strona) - i tu zaskoczenie różnica odległości na ok 1,5 cm (coś mi podpowiada że to przyczyna zdartej lewej strony w oponie bo odległość felgi była zdecydowanie mniejsza w kierunku prawej strony wahacza). Ustawiłem koło centralnie w osi wahacza (oczywiście na znacznikach naciągu zrobił się kosmos ). Ostatnio pewien znajomy powiedział mi że Oś motocykla nie koniecznie jest w osi wahacza średnio się znam - po wymianie przejechałem ok 200 km (jestem świeżak motocyklowy i obecnie próbuję wyczuć motocykl na małych prędkościach i obserwuję oponę - wydaje mi się że zużywa się jak powinna ślad jazdy jest głównie na środku opony). Nie daje mi to jednak spokoju - a konkretny serwis z urządzeniami do geometrii mam 100 km od domu .
I meritum sprawy - pytanie. Czy w CB750 właściwie ustawione tylne koło to koło ustawione centralnie w wahaczu ? (odległość od wahacza do felgi taka sama po obu stronach)
będę wdzięczny za pomoc
pozdrawiam
geometria - ustawienie tylnego koła
-
- Posty: 7
- Rejestracja: 08 lut 2018, 18:59
- Motocykl: Honda CB750 2000r
- Lokalizacja: Ciechanów
- carlos74
- stary Seveniarz
- Posty: 490
- Rejestracja: 23 mar 2017, 11:42
- Motocykl: 93`CB750 F2
- Lokalizacja: GdziesZaOdra
Re: geometria - ustawienie tylnego koła
Witaj, te pomiary co sa na fotce nie sa idealne ale widac ze nie jest rowny odstep felgi do wahacza (prawa/lewa). Na Znacznikach jest tak jak na fotce (prawo / lewo = "idealnie").
Ja bym sprawdzil te tuleje co sa tutaj na fotce:
http://www.seven-fifty.info/viewtopic.p ... tka#p65698
Ja bym sprawdzil te tuleje co sa tutaj na fotce:
http://www.seven-fifty.info/viewtopic.p ... tka#p65698
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Hondafan
- stary Seveniarz
- Posty: 254
- Rejestracja: 20 lip 2017, 13:21
- Motocykl: CB 750 SF
- Lokalizacja: Podkarpacie
Re: geometria - ustawienie tylnego koła
zastanawiam się w którym miejscu dokonałeś tego pomiaru odległości felgi od wahacza...zdecydowanie one muszą się różnić, choćby dlatego, ze z lewej strony masz napęd i ta odległość jest większa...na znacznikach nie możesz mieć kosmosu, po obu stronach naciąg powinien być identyczny...aż się zastanawiam jak tyś to wybrał i jak bardzo krzywy masz motor
PS moje pomiary podobne jak u carlosa...tylko rdzy mniej haha
PS moje pomiary podobne jak u carlosa...tylko rdzy mniej haha
Klasyczny TS i
- carlos74
- stary Seveniarz
- Posty: 490
- Rejestracja: 23 mar 2017, 11:42
- Motocykl: 93`CB750 F2
- Lokalizacja: GdziesZaOdra
Re: geometria - ustawienie tylnego koła
hahahahahaha to sa efekty zimowego lataniazastanawiam się w którym miejscu dokonałeś tego pomiaru odległości felgi od wahacza...zdecydowanie one muszą się różnić, choćby dlatego, ze z lewej strony masz napęd i ta odległość jest większa...na znacznikach nie możesz mieć kosmosu, po obu stronach naciąg powinien być identyczny...aż się zastanawiam jak tyś to wybrał i jak bardzo krzywy masz motor
PS moje pomiary podobne jak u carlosa...tylko rdzy mniej haha
- Hondafan
- stary Seveniarz
- Posty: 254
- Rejestracja: 20 lip 2017, 13:21
- Motocykl: CB 750 SF
- Lokalizacja: Podkarpacie
Re: geometria - ustawienie tylnego koła
ja skończyłem latać 26 grudnia, a w tym sezonie rozpocząłem pod koniec marca...i niestety też pojawiła się rdzawa tylko w innych miejscach
hahahahahaha to sa efekty zimowego latania
Klasyczny TS i
- carlos74
- stary Seveniarz
- Posty: 490
- Rejestracja: 23 mar 2017, 11:42
- Motocykl: 93`CB750 F2
- Lokalizacja: GdziesZaOdra
Re: geometria - ustawienie tylnego koła
Od 3 lat zabieram sie by ta rdze zlikwidowac z marnymi postepami
Jak sie wreszcie kiedys rozbiore to zostanie wypiaskowane i na to przyjdzie podklad VHT i na to VHT GSP 106 lakier, podobno jest bardzo dobry tylko problem taki ze trzeba go "wypalac" w trzech fazach.
1. 120°C 30min potem 30min przerwy
2. 200°C - " - - " -
3. 320°C - " - - " -
dopiero po tym jest dobrze zabezpieczona powierzchnia .
Wytrzymuje temperature (wedlug producenta) 704°C - 1093°C.
Jak sie wreszcie kiedys rozbiore to zostanie wypiaskowane i na to przyjdzie podklad VHT i na to VHT GSP 106 lakier, podobno jest bardzo dobry tylko problem taki ze trzeba go "wypalac" w trzech fazach.
1. 120°C 30min potem 30min przerwy
2. 200°C - " - - " -
3. 320°C - " - - " -
dopiero po tym jest dobrze zabezpieczona powierzchnia .
Wytrzymuje temperature (wedlug producenta) 704°C - 1093°C.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- bogd74
- stary Seveniarz
- Posty: 1330
- Rejestracja: 07 sie 2017, 15:41
- Motocykl: Honda CB 750 NH RC38 i SF RC42
- Lokalizacja: Rybnik/Wodzisław Śląski
Re: geometria - ustawienie tylnego koła
Ja mierzyłem odległość ośki od "tyłu" wahacza...plus zwoje gwintu na napinaczu
-
- Nekromanta
- Posty: 1031
- Rejestracja: 11 maja 2005, 15:51
- Motocykl: YAMAHA XV 1700 ROAD STAR
- Lokalizacja: Tarnów
Re: geometria - ustawienie tylnego koła
Leszku, może to koło nie jest idealnie w pionie? w sensie że wahacz jest skrzywiony.
Poza tym odległości felgi od ramion wahacza może się różnić konstrukcyjnie-to się często zdarza.
Najważniejsza jest wspólna płaszczyzna obu zębatek .
Obiektywnym pomiarem pokrycia się osi koła z osią wdłużną motocykla jest pomiar odległości osi wahacza od osi koła. Po obu stronach ofkors . Wiadomo, obie wartości muszą być identyczne.
Poza tym odległości felgi od ramion wahacza może się różnić konstrukcyjnie-to się często zdarza.
Najważniejsza jest wspólna płaszczyzna obu zębatek .
Obiektywnym pomiarem pokrycia się osi koła z osią wdłużną motocykla jest pomiar odległości osi wahacza od osi koła. Po obu stronach ofkors . Wiadomo, obie wartości muszą być identyczne.
"Najgorszy jest zawsze koniec miesiąca, najbardziej ostatnie trzydzieści dni"
Ex: Panonia->Junak 1->Junak 2->CZ350->Ural650->Yamaha XJ600N->Honda NH750->Yamaha XJ650->Honda XL600LM->Honda CB750SF->Honda VFR800FI->Yamaha FJ1200->Yamaha XV1700 Road Star-> GL 1500
Ex: Panonia->Junak 1->Junak 2->CZ350->Ural650->Yamaha XJ600N->Honda NH750->Yamaha XJ650->Honda XL600LM->Honda CB750SF->Honda VFR800FI->Yamaha FJ1200->Yamaha XV1700 Road Star-> GL 1500
-
- Posty: 7
- Rejestracja: 08 lut 2018, 18:59
- Motocykl: Honda CB750 2000r
- Lokalizacja: Ciechanów
Re: geometria - ustawienie tylnego koła
Cześć Panowie - dzięki za podpowiedzi. W zasadzie to "błędnie" przyjąłem że w motocyklu jak w rowerze koło powinno być na środku wahacza
Byłem w warsztacie (motocyklista praktyk) koło zostało ustawione po staremu na znaczniki, łańcuch naciągnięty - powinno być ok. Teraz powoli muszę myśleć o wymianie napędu - łańcuch jest miejscowo rozciągnięty (wydaje mi się że przez to słychać takie "trykanie" jak się powoli jedzie).
Moto pogięte raczej nie jest - tak stwierdził mechanik :) a odległości felgi od wahacza na poziomie tych ze zdjęć jeśli chodzi pływanie tylnego koła to prawdopodobnie jazda w koleinach na starej (kiepskiej) oponie.
raz jeszcze dzięki za pomoc
pozdrawiam
Byłem w warsztacie (motocyklista praktyk) koło zostało ustawione po staremu na znaczniki, łańcuch naciągnięty - powinno być ok. Teraz powoli muszę myśleć o wymianie napędu - łańcuch jest miejscowo rozciągnięty (wydaje mi się że przez to słychać takie "trykanie" jak się powoli jedzie).
Moto pogięte raczej nie jest - tak stwierdził mechanik :) a odległości felgi od wahacza na poziomie tych ze zdjęć jeśli chodzi pływanie tylnego koła to prawdopodobnie jazda w koleinach na starej (kiepskiej) oponie.
raz jeszcze dzięki za pomoc
pozdrawiam
- sebi_x
- stary Seveniarz
- Posty: 312
- Rejestracja: 10 lut 2005, 08:12
- Motocykl: '92 SF+'12 CBF1000
- Lokalizacja: okolice Gdyni (Połchowo)
Re: geometria - ustawienie tylnego koła
Co do ustawienia tylnego koło to jest jedna stara sprawdzona metoda: na listwy jak na zdjęciu. Najlepiej aluminiowe łaty budowlane. Z tyłu trzymają się za koło a z przodu muszą być równo od przedniego koła we wszystkich czterech miejscach: po obu stronach z przodu i po obu z tyłu przedniego koła. O ile znajdziesz dość sztywne listwy, to jest to najlepsza metoda sprawdzenia ustawienia tylnego koła w wahaczu. No może poza laserowym systemem za kupę kasy.
I jeszcze dla uzupełnienia: krzywe ustawienie tylnego koła (znaczy nieco skośnie do osi podłużnej) nie spowoduje że będzie ci darł oponę z jednej strony. To nie samochód. Natomiast będziesz jechał trochę boczkiem, moto się będzie różnie zachowywało w zakrętach, a na piasku tył będzie chciał wyprzedzać przód. Trochę się taki dwuślad zrobi.
Kolega miał kiedyś Poloneza który był czterośladem. Coś z ustawieniem mostu z tyłu na piórach nie poszło.
I jeszcze dla uzupełnienia: krzywe ustawienie tylnego koła (znaczy nieco skośnie do osi podłużnej) nie spowoduje że będzie ci darł oponę z jednej strony. To nie samochód. Natomiast będziesz jechał trochę boczkiem, moto się będzie różnie zachowywało w zakrętach, a na piasku tył będzie chciał wyprzedzać przód. Trochę się taki dwuślad zrobi.
Kolega miał kiedyś Poloneza który był czterośladem. Coś z ustawieniem mostu z tyłu na piórach nie poszło.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
"...gdybym chciał się tam po prostu dostać, pojechałbym pociągiem..."
"Zawsze warto – żeby kiedyś nie mieć kaca
– zrobić coś, co się być może nie opłaca" (J.Kofta)
Sebi
"Zawsze warto – żeby kiedyś nie mieć kaca
– zrobić coś, co się być może nie opłaca" (J.Kofta)
Sebi
- Tomek_B
- stary Seveniarz
- Posty: 417
- Rejestracja: 17 sie 2011, 21:06
- Motocykl: Seveny już nie ma, jest boGSer
- Lokalizacja: Grudziądz
Re: geometria - ustawienie tylnego koła
Osiowość koła można ustawić tak wyżej pisze Seba albo za pomocą takiego przyrządu :
https://gmoto.pl/profi-cat-d-cat-urzadz ... 16821.html
Posiadam co takiego.Jeśli chcesz to przyjedź do Grudziądza, ustawimy koło.
https://gmoto.pl/profi-cat-d-cat-urzadz ... 16821.html
Posiadam co takiego.Jeśli chcesz to przyjedź do Grudziądza, ustawimy koło.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 161 gości