Jak czytać numer VIN
: 12 kwie 2019, 20:02
Czołem, znalazłem taki oto tekst na jednej ze stron w necie i pomyślałem, że warto przekleć.
Często otrzymujemy zapytania, jak sprawdzić rok produkcji motocykla. Ustalenie daty jest ważne przy zakupie używanego egzemplarza, a potem przy doborze części do niego. Chcąc mieć 100% pewności, warto nauczyć się czytać numer ramy, tzw. VIN. Z języka angielskiego oznacza Vehicle Identification Number (numer identyfikacyjny pojazdu). Posiada 17 cyfr i jest unikalny dla każdego pojazdu. W przypadku motocykla jest nabity na przodzie ramy, np. na boku główki ramy. VIN jest oznaczeniem uniwersalnym i stosuje się go do wszystkich pojazdów, jak: samochody osobowe, motocykle, skutery, quady, traktory oraz inne. Każdy współczesny VIN posiada 17 cyfr. Każda cyfra w oznacza coś konkretnego. Numery VIN zostały ujednolicone na początku lat 80.
Jako przykład weźmy 17 cyfrowy VIN motocykla Honda CRF 250 R z 2009 roku o numerze JH2ME10A49K504142.
Jak czytać poszczególne cyfry:
1,2,3: kraj J-Japan, producent H-Honda, 1 motocykle lub numer dywizji przedsiębiorstwa produkującego pojazd. W przypadku Hondy jest to nr 2. W przypadku Suzuki byłaby to cyfra 1.
4,5,6,7,8: opis pojazdu (w zależności od producenta może oznaczać: pojemność, typ silnika, rodzaj nadwozia itp.).
9: cyfra kontrolna.
NAJWAŻNIEJSZE
10: rok produkcji. Jest to najważniejsza cyfra z punktu widzenia potencjalnego posiadacza motocykla i zakupu części do niego. Poniżej legenda, jak czytać roczniki:
1980(A), 81(B), 82(C), 83(D), 84(E), 85(F), 86(G), 87(H), 88(J), 89(K), 90(L), 91(M), 92(N), 93(P), 94(R), 95(S), 96(T), 97(V), 98(W), 99(X), 00(Y), 01(1), 02(2), 03(3), 04(4), 05(5), 06(6), 07(7), 08(8 ), 09(9), 10(A), 11(B), 12(C), 13(D), 14(E), 15(F), 16(G).
11: nr fabryki producenta.
12,13,14,15,16,17: numer seryjny pojazdu.
Mam nadzieję, że te kilka podstawowych informacji pozwoli łatwiej odgadnąć rocznik motocykla, quada lub innego pojazdu, które aktualnie posiadacie lub chcecie zakupić.
Często otrzymujemy zapytania, jak sprawdzić rok produkcji motocykla. Ustalenie daty jest ważne przy zakupie używanego egzemplarza, a potem przy doborze części do niego. Chcąc mieć 100% pewności, warto nauczyć się czytać numer ramy, tzw. VIN. Z języka angielskiego oznacza Vehicle Identification Number (numer identyfikacyjny pojazdu). Posiada 17 cyfr i jest unikalny dla każdego pojazdu. W przypadku motocykla jest nabity na przodzie ramy, np. na boku główki ramy. VIN jest oznaczeniem uniwersalnym i stosuje się go do wszystkich pojazdów, jak: samochody osobowe, motocykle, skutery, quady, traktory oraz inne. Każdy współczesny VIN posiada 17 cyfr. Każda cyfra w oznacza coś konkretnego. Numery VIN zostały ujednolicone na początku lat 80.
Jako przykład weźmy 17 cyfrowy VIN motocykla Honda CRF 250 R z 2009 roku o numerze JH2ME10A49K504142.
Jak czytać poszczególne cyfry:
1,2,3: kraj J-Japan, producent H-Honda, 1 motocykle lub numer dywizji przedsiębiorstwa produkującego pojazd. W przypadku Hondy jest to nr 2. W przypadku Suzuki byłaby to cyfra 1.
4,5,6,7,8: opis pojazdu (w zależności od producenta może oznaczać: pojemność, typ silnika, rodzaj nadwozia itp.).
9: cyfra kontrolna.
NAJWAŻNIEJSZE
10: rok produkcji. Jest to najważniejsza cyfra z punktu widzenia potencjalnego posiadacza motocykla i zakupu części do niego. Poniżej legenda, jak czytać roczniki:
1980(A), 81(B), 82(C), 83(D), 84(E), 85(F), 86(G), 87(H), 88(J), 89(K), 90(L), 91(M), 92(N), 93(P), 94(R), 95(S), 96(T), 97(V), 98(W), 99(X), 00(Y), 01(1), 02(2), 03(3), 04(4), 05(5), 06(6), 07(7), 08(8 ), 09(9), 10(A), 11(B), 12(C), 13(D), 14(E), 15(F), 16(G).
11: nr fabryki producenta.
12,13,14,15,16,17: numer seryjny pojazdu.
Mam nadzieję, że te kilka podstawowych informacji pozwoli łatwiej odgadnąć rocznik motocykla, quada lub innego pojazdu, które aktualnie posiadacie lub chcecie zakupić.