Strona 1 z 1

geometria - ustawienie tylnego koła

: 31 maja 2018, 14:03
autor: LESZEKNAP
Witam wszystkich, mam pytanie do bardziej doświadczonych Kolegów Fascynatów CB 750. W grudniu kupiłem moto i zrobiłem w niej przegląd przed sezonem (oleje, filtry, klocki z przodu, gaźniki) - ogólnie stan moto wzbudził zachwyt u mechanika :) jedyne co mi zostało to kiepska (moim zdaniem - mechanik stwierdził że sezon przelecę) opona na tylnym kole - niby nic ale zaczęło mnie zastanawiać jej dość specyficzne zużycie - mianowicie wyglądała jakby ktoś brał tylko lewe łuki - chyba na torze ;) więc kupiłem nową oponę, wymieniłem, wyważyłem i zamontowałem wg starych ustawień "naciągu" (naciąg pokazywał równo na obu stronach - po 3 kreski). Z ciekawości (wciąż brak mi wiary w to że poprzedni właściciel jeździł tylko w lewą stronę) sprawdziłem położenie (odległość) felgi od wahacza (lewa, prawa strona) - i tu zaskoczenie :( różnica odległości na ok 1,5 cm (coś mi podpowiada że to przyczyna zdartej lewej strony w oponie bo odległość felgi była zdecydowanie mniejsza w kierunku prawej strony wahacza). Ustawiłem koło centralnie w osi wahacza (oczywiście na znacznikach naciągu zrobił się kosmos :(). Ostatnio pewien znajomy powiedział mi że Oś motocykla nie koniecznie jest w osi wahacza :( średnio się znam - po wymianie przejechałem ok 200 km (jestem świeżak motocyklowy i obecnie próbuję wyczuć motocykl na małych prędkościach i obserwuję oponę - wydaje mi się że zużywa się jak powinna ślad jazdy jest głównie na środku opony). Nie daje mi to jednak spokoju - a konkretny serwis z urządzeniami do geometrii mam 100 km od domu :(.
I meritum sprawy - pytanie. Czy w CB750 właściwie ustawione tylne koło to koło ustawione centralnie w wahaczu ? (odległość od wahacza do felgi taka sama po obu stronach)
będę wdzięczny za pomoc
pozdrawiam

Re: geometria - ustawienie tylnego koła

: 01 cze 2018, 08:59
autor: carlos74
Witaj, te pomiary co sa na fotce nie sa idealne ale widac ze nie jest rowny odstep felgi do wahacza (prawa/lewa). Na Znacznikach jest tak jak na fotce (prawo / lewo = "idealnie").

Ja bym sprawdzil te tuleje co sa tutaj na fotce:

http://www.seven-fifty.info/viewtopic.p ... tka#p65698

Re: geometria - ustawienie tylnego koła

: 01 cze 2018, 09:07
autor: Hondafan
zastanawiam się w którym miejscu dokonałeś tego pomiaru odległości felgi od wahacza...zdecydowanie one muszą się różnić, choćby dlatego, ze z lewej strony masz napęd i ta odległość jest większa...na znacznikach nie możesz mieć kosmosu, po obu stronach naciąg powinien być identyczny...aż się zastanawiam jak tyś to wybrał i jak bardzo krzywy masz motor :)

PS moje pomiary podobne jak u carlosa...tylko rdzy mniej haha

Re: geometria - ustawienie tylnego koła

: 01 cze 2018, 09:24
autor: carlos74
zastanawiam się w którym miejscu dokonałeś tego pomiaru odległości felgi od wahacza...zdecydowanie one muszą się różnić, choćby dlatego, ze z lewej strony masz napęd i ta odległość jest większa...na znacznikach nie możesz mieć kosmosu, po obu stronach naciąg powinien być identyczny...aż się zastanawiam jak tyś to wybrał i jak bardzo krzywy masz motor :)

PS moje pomiary podobne jak u carlosa...tylko rdzy mniej haha
hahahahahaha to sa efekty zimowego latania :shock:

Re: geometria - ustawienie tylnego koła

: 01 cze 2018, 09:30
autor: Hondafan

hahahahahaha to sa efekty zimowego latania :shock:
ja skończyłem latać 26 grudnia, a w tym sezonie rozpocząłem pod koniec marca...i niestety też pojawiła się rdzawa :? tylko w innych miejscach

Re: geometria - ustawienie tylnego koła

: 01 cze 2018, 10:21
autor: carlos74
Od 3 lat zabieram sie by ta rdze zlikwidowac z marnymi postepami :shock:

Jak sie wreszcie kiedys rozbiore to zostanie wypiaskowane i na to przyjdzie podklad VHT i na to VHT GSP 106 lakier, podobno jest bardzo dobry tylko problem taki ze trzeba go "wypalac" w trzech fazach.

1. 120°C 30min potem 30min przerwy
2. 200°C - " - - " -
3. 320°C - " - - " -
dopiero po tym jest dobrze zabezpieczona powierzchnia ;-).

Wytrzymuje temperature (wedlug producenta) 704°C - 1093°C.

Re: geometria - ustawienie tylnego koła

: 01 cze 2018, 17:11
autor: bogd74
Ja mierzyłem odległość ośki od "tyłu" wahacza...plus zwoje gwintu na napinaczu

Re: geometria - ustawienie tylnego koła

: 01 cze 2018, 21:04
autor: Wojtas
Leszku, może to koło nie jest idealnie w pionie? w sensie że wahacz jest skrzywiony.
Poza tym odległości felgi od ramion wahacza może się różnić konstrukcyjnie-to się często zdarza.
Najważniejsza jest wspólna płaszczyzna obu zębatek .
Obiektywnym pomiarem pokrycia się osi koła z osią wdłużną motocykla jest pomiar odległości osi wahacza od osi koła. Po obu stronach ofkors :P . Wiadomo, obie wartości muszą być identyczne.

Re: geometria - ustawienie tylnego koła

: 10 cze 2018, 07:52
autor: LESZEKNAP
Cześć Panowie - dzięki za podpowiedzi. W zasadzie to "błędnie" przyjąłem że w motocyklu jak w rowerze koło powinno być na środku wahacza :(
Byłem w warsztacie (motocyklista praktyk) koło zostało ustawione po staremu na znaczniki, łańcuch naciągnięty - powinno być ok. Teraz powoli muszę myśleć o wymianie napędu - łańcuch jest miejscowo rozciągnięty (wydaje mi się że przez to słychać takie "trykanie" jak się powoli jedzie).
Moto pogięte raczej nie jest - tak stwierdził mechanik :):) a odległości felgi od wahacza na poziomie tych ze zdjęć jeśli chodzi pływanie tylnego koła to prawdopodobnie jazda w koleinach na starej (kiepskiej) oponie.
raz jeszcze dzięki za pomoc
pozdrawiam

Re: geometria - ustawienie tylnego koła

: 12 cze 2018, 15:47
autor: sebi_x
Co do ustawienia tylnego koło to jest jedna stara sprawdzona metoda: na listwy jak na zdjęciu. Najlepiej aluminiowe łaty budowlane. Z tyłu trzymają się za koło a z przodu muszą być równo od przedniego koła we wszystkich czterech miejscach: po obu stronach z przodu i po obu z tyłu przedniego koła. O ile znajdziesz dość sztywne listwy, to jest to najlepsza metoda sprawdzenia ustawienia tylnego koła w wahaczu. No może poza laserowym systemem za kupę kasy.
I jeszcze dla uzupełnienia: krzywe ustawienie tylnego koła (znaczy nieco skośnie do osi podłużnej) nie spowoduje że będzie ci darł oponę z jednej strony. To nie samochód. Natomiast będziesz jechał trochę boczkiem, moto się będzie różnie zachowywało w zakrętach, a na piasku tył będzie chciał wyprzedzać przód. Trochę się taki dwuślad zrobi.
Kolega miał kiedyś Poloneza który był czterośladem. Coś z ustawieniem mostu z tyłu na piórach nie poszło.

Re: geometria - ustawienie tylnego koła

: 14 cze 2018, 11:45
autor: Tomek_B
Osiowość koła można ustawić tak wyżej pisze Seba albo za pomocą takiego przyrządu :
https://gmoto.pl/profi-cat-d-cat-urzadz ... 16821.html
Posiadam co takiego.Jeśli chcesz to przyjedź do Grudziądza, ustawimy koło.