Napinanie Łańcuszków Rozrządu - problem

Serwisówki, mechanika, technika, akcesoria - czyli wszystko związane z sevenką w warsztacie
Awatar użytkownika
Caracull
Posty: 6
Rejestracja: 15 lut 2015, 11:48
Motocykl: Honda CB 750 K '81

Napinanie Łańcuszków Rozrządu - problem

Postautor: Caracull » 24 mar 2015, 14:34

Hej Koledzy,

Postanowilem zrobić mały serwis po zakupie hundy (staruszka cb750K '81) i napotkałem problem po napięciu łąńcuszków rozrządu...

Postępowałem zgodnie z instrukcją - na biegu jałowym poluzowałem dwie nakrętki 10 z tyłu cylindrów, zrobiło się odrobine głośniej i zaczelo tyrkotać - pomyslalem spoko lancuch i napinacz do wymiany... kolejno naciągnąłem drugi lancuszek ( sruba i nakretka kontrujaca z przodu cylindra ) i zatrzymalem silnik.

no i teraz meritum :) próbowałem odpalić sprzęta i ... rozrusznik nie kręci po tym zabiegu :) słychać tylko cykanie przekaznika. zastanawiam sie czy mógł sie gdzies lancuszek przyblokować po takim zabiegu? ewentualnie co innego mogłem zj*bać ? akumulator jest ok, normalnie odpalał przed tym napinaniem...

z góry dzięki za pomysły i rady :)

Update! jednak w dupę dał okazało się akumulator. po naladowaniu moto odpala, ale jest strasznie głośno szumi coś niemiłosiernie obstawiam ze to rozrząd... tylko dlaczemu ? nie sądziłem ze moze być gorzej po próbie napięcia łańcuszka... ? myslałem ze w najgorszym wypadku nie zmieni sie nic co wskaże na zużyty łańcuch rozrządu ewentualnie napinacz...

co radzicie ?
Boże, pozwól mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies...

Awatar użytkownika
Mariusz
Dziadek Druid
Posty: 906
Rejestracja: 16 lut 2011, 19:11
Motocykl: CBF 1000
Lokalizacja: PZ Pobiedziska

Re: Napinanie Łańcuszków Rozrządu - problem

Postautor: Mariusz » 24 mar 2015, 20:47

Może napinacz ma kształt elipsy i po dojściu do maks. przeleciał na minimum?

reles
Senior
Senior
Posty: 109
Rejestracja: 05 sie 2009, 10:44
Motocykl: vfr 750 rc36II
Lokalizacja: ---

Re: Napinanie Łańcuszków Rozrządu - problem

Postautor: reles » 24 mar 2015, 20:56

Radzimy:
1. nie dotykać silnika jeśli nie ma się pojęcia co się robi.
2. znaleźć forum dla starych cb750, tutaj generanie nikt Ci nie doradzi w temacie rocznika 83 - możesz jedynie otrzymać wiedzę anegdotyczną, wg. której popsujesz jeszcze bardziej to co już zepsułeś.
Ostatnio zmieniony 24 mar 2015, 21:02 przez reles, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
KLOSZ
Mr. Kamizelka
Posty: 6172
Rejestracja: 07 sie 2007, 18:27
Motocykl: BuBu Er 1150 GiejeS
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Napinanie Łańcuszków Rozrządu - problem

Postautor: KLOSZ » 24 mar 2015, 21:00

Co prawda, to prawda, ze sa roznice miedzy RC42 a starszymi cebulami i malo tu specow od nich. A ci co kiedys byli, dawno juz tu nie zagladaja... :(
Zdrowko
KLOSZ
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Cytaty na dziś i jutro:
"Jestem ZA, dopóki mi się podoba" - ® KLOSZ ™
"To co widzisz to też jest patologia, tylko trochę inna niż Twoja..." - tez ® KLOSZ ™
Było: Pony 50, 2 x CBSF, FJR, Trampek, a jest GiejeS :)

Wojtas
Nekromanta
Posty: 1031
Rejestracja: 11 maja 2005, 15:51
Motocykl: YAMAHA XV 1700 ROAD STAR
Lokalizacja: Tarnów

Re: Napinanie Łańcuszków Rozrządu - problem

Postautor: Wojtas » 24 mar 2015, 21:29

Zapodaj tutaj tą instrukcję napinania łańcuszka na zapalonym silniku. Będziemy radzić.
"Najgorszy jest zawsze koniec miesiąca, najbardziej ostatnie trzydzieści dni"
Ex: Panonia->Junak 1->Junak 2->CZ350->Ural650->Yamaha XJ600N->Honda NH750->Yamaha XJ650->Honda XL600LM->Honda CB750SF->Honda VFR800FI->Yamaha FJ1200->Yamaha XV1700 Road Star-> GL 1500

Awatar użytkownika
Caracull
Posty: 6
Rejestracja: 15 lut 2015, 11:48
Motocykl: Honda CB 750 K '81

Re: Napinanie Łańcuszków Rozrządu - problem

Postautor: Caracull » 25 mar 2015, 10:01

Instrukcja:

STEP 1.

Level bike on center stand! Consider removing AC generator cover with arrow in picture below OR the side points cover to turn crankshaft by hand. The AC generator could be corroded and break so I recommend just idling the engine instead. START and idle the engine.

STEP 2.
Loosen FRONT CAM Chain lock nut and bolt. Then tighten the bolt while rotating the crankshaft clockwise and then tighten the nut. (THIS CAN BE DONE WHILE IDLEING instead of turning by hand) In my experience the bolt was already tight with tension.

STEP 3.
KILL ENGINE AND Loosen BOTH the top and bottom REAR tensioner lock nuts. START and IDLE engine. TIGHTEN them WHILE ROTATING THE CRANKSHAFT clockwise or while IDLEING the engine.

STEP 4.
**ONLY NEEDED IF manually turning the carnkshaft. Put the AC Generator cap back on and/or the points/crankshaft cover.

popatrzyłem sobie jak wyglada napinacz, podejrzenie pada na sprężynę jesli dokonała żywota, to poluzowanie tych srób blokujących napinacz dało odwrotny skutek niż zamierzony :) nie jeste źle.

http://images.cmsnl.com/img/partslists/ ... 4_cdaf.gif

jak sobie popatrzycie to sruby 22 na rysunku blokują napinacz jesli sprężyna jest sprawna to po ich poluzowaniu napinacz powinien sie "wybrzuszyć" i napiąć łąńcuch u mnie stało sie odwrotnie - bedzie trzeba tam zaglądnąć.
Boże, pozwól mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies...

Wojtas
Nekromanta
Posty: 1031
Rejestracja: 11 maja 2005, 15:51
Motocykl: YAMAHA XV 1700 ROAD STAR
Lokalizacja: Tarnów

Re: Napinanie Łańcuszków Rozrządu - problem

Postautor: Wojtas » 25 mar 2015, 18:02

Ta instrukcja napinania to nie jest z manuala Hondy jak podejrzewam. Jest w niej napisane że MOŻNA to zrobić na zapalonym silniku, a nie że POWINNO się to robić na zapalonym. Ja się nie spotkałem w sumie z takim sposobem. Na mój gust to śruby 22 to tylko dokręcanie mocowania napinacza w odlewie cylindrów.
Sprężyna w przednim napinaczu działa automatycznie, czyli stale kasuje luz. Całą "robotę" kasowania ewentualnego luzu łańcucha robi napinacz tylny, choć też działa automatycznie. Prawdopodobnie po popuszczeniu przedniego napinacza teraz łańcuch nie ślizga się po części ślizgowej napinacza, lecz wyskoczył ze swego toru prowadzenia.
Ja sądzę że "skończyły" się możliwości tylnego napinacza, lub mechanizm zapadkowy w nim uległ uszkodzeniu ewentualnie łańcuszek jest już zużyty.
Aby to stwierdzić, zdemontuj napinacz tylny (2 sruby na klucz 10) i spróbuj go ścisnąć w rękach, jeżeli przy wysuniętym ząbkowanym trzpieniu to Ci się uda, to masz uszkodzony napinacz.
Zrób foty(w kilku ujęciach) zdemontowanego napinacza tylnego, to ocenimy jego stan.
"Najgorszy jest zawsze koniec miesiąca, najbardziej ostatnie trzydzieści dni"
Ex: Panonia->Junak 1->Junak 2->CZ350->Ural650->Yamaha XJ600N->Honda NH750->Yamaha XJ650->Honda XL600LM->Honda CB750SF->Honda VFR800FI->Yamaha FJ1200->Yamaha XV1700 Road Star-> GL 1500

Awatar użytkownika
wiesiek3d
stary Seveniarz
Posty: 1544
Rejestracja: 04 lip 2010, 21:35
Motocykl: ZRX 1200 S
Lokalizacja: Łagów

Re: Napinanie Łańcuszków Rozrządu - problem

Postautor: wiesiek3d » 25 mar 2015, 19:40

Robiłeś na odwrót niż pisze w manualu, czy Ty go wogule masz ?
http://www.mediafire.com/download/ntncy ... -+1983.pdf
Poczytaj i rób jak fabryka każe a nie od ogona.
Romet Pegaz - CZ 350 - ETZ 250 - GS 500 - CB 750 SF - VFR 800 FI - GSXR 1000 - CBF 600 SA - VFR 800 FI - CB 600 HORNET S - ST 1100 - FZS 1000 -BMW K1200 GT - ZRX 1200 S :)

Awatar użytkownika
Caracull
Posty: 6
Rejestracja: 15 lut 2015, 11:48
Motocykl: Honda CB 750 K '81

Re: Napinanie Łańcuszków Rozrządu - problem

Postautor: Caracull » 26 mar 2015, 13:41

HEJ,

@ wojtas

Naciąg łańcucha napędzającego i łączącego wałki rozrządu dokonywany jest za pomocą zespołu napinaczy umieszczonych w tunelu bloku cylindrów. Napinacze są półautomatyczne, to znaczy korekta naciągu następuje po poluzowaniu nakrętek zabezpieczających.
Należy zwrócić uwagę, że opisana procedura regulacji naciągu łańcuchów może różnić się od tej podawanej w książce obsługi. Dzieje się tak, ponieważ istnieją różne metody. Opisana poniżej daje najlepsze rezultaty i jest polecana obecnie przez Hondę dla wszystkich modeli.

to by się zgadzało jeśli spojrzeć na tą serwisówkę:

http://www.cb750c.com/publicdocs/CB750_ ... stment.pdf strona 33


@wiesiek - sorry za błąd oczywiscie najpierw przedni napinacz podciągałem, jakkolwiek uważam ze kolejność nie ma większego znaczenie ponieważ są to osobne łańcuchy i osobne napinacze - tylni napinacz jest od łańcuszka napedzajacego wałki rozrządu a przedni od łańcuszka łączącego wałki rozrządu
Boże, pozwól mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies...


Wróć do „Mechanika”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 14 gości