Strona 1 z 1

Napinanie Łańcuszków Rozrządu - problem

: 24 mar 2015, 14:34
autor: Caracull
Hej Koledzy,

Postanowilem zrobić mały serwis po zakupie hundy (staruszka cb750K '81) i napotkałem problem po napięciu łąńcuszków rozrządu...

Postępowałem zgodnie z instrukcją - na biegu jałowym poluzowałem dwie nakrętki 10 z tyłu cylindrów, zrobiło się odrobine głośniej i zaczelo tyrkotać - pomyslalem spoko lancuch i napinacz do wymiany... kolejno naciągnąłem drugi lancuszek ( sruba i nakretka kontrujaca z przodu cylindra ) i zatrzymalem silnik.

no i teraz meritum :) próbowałem odpalić sprzęta i ... rozrusznik nie kręci po tym zabiegu :) słychać tylko cykanie przekaznika. zastanawiam sie czy mógł sie gdzies lancuszek przyblokować po takim zabiegu? ewentualnie co innego mogłem zj*bać ? akumulator jest ok, normalnie odpalał przed tym napinaniem...

z góry dzięki za pomysły i rady :)

Update! jednak w dupę dał okazało się akumulator. po naladowaniu moto odpala, ale jest strasznie głośno szumi coś niemiłosiernie obstawiam ze to rozrząd... tylko dlaczemu ? nie sądziłem ze moze być gorzej po próbie napięcia łańcuszka... ? myslałem ze w najgorszym wypadku nie zmieni sie nic co wskaże na zużyty łańcuch rozrządu ewentualnie napinacz...

co radzicie ?

Re: Napinanie Łańcuszków Rozrządu - problem

: 24 mar 2015, 20:47
autor: Mariusz
Może napinacz ma kształt elipsy i po dojściu do maks. przeleciał na minimum?

Re: Napinanie Łańcuszków Rozrządu - problem

: 24 mar 2015, 20:56
autor: reles
Radzimy:
1. nie dotykać silnika jeśli nie ma się pojęcia co się robi.
2. znaleźć forum dla starych cb750, tutaj generanie nikt Ci nie doradzi w temacie rocznika 83 - możesz jedynie otrzymać wiedzę anegdotyczną, wg. której popsujesz jeszcze bardziej to co już zepsułeś.

Re: Napinanie Łańcuszków Rozrządu - problem

: 24 mar 2015, 21:00
autor: KLOSZ
Co prawda, to prawda, ze sa roznice miedzy RC42 a starszymi cebulami i malo tu specow od nich. A ci co kiedys byli, dawno juz tu nie zagladaja... :(

Re: Napinanie Łańcuszków Rozrządu - problem

: 24 mar 2015, 21:29
autor: Wojtas
Zapodaj tutaj tą instrukcję napinania łańcuszka na zapalonym silniku. Będziemy radzić.

Re: Napinanie Łańcuszków Rozrządu - problem

: 25 mar 2015, 10:01
autor: Caracull
Instrukcja:

STEP 1.

Level bike on center stand! Consider removing AC generator cover with arrow in picture below OR the side points cover to turn crankshaft by hand. The AC generator could be corroded and break so I recommend just idling the engine instead. START and idle the engine.

STEP 2.
Loosen FRONT CAM Chain lock nut and bolt. Then tighten the bolt while rotating the crankshaft clockwise and then tighten the nut. (THIS CAN BE DONE WHILE IDLEING instead of turning by hand) In my experience the bolt was already tight with tension.

STEP 3.
KILL ENGINE AND Loosen BOTH the top and bottom REAR tensioner lock nuts. START and IDLE engine. TIGHTEN them WHILE ROTATING THE CRANKSHAFT clockwise or while IDLEING the engine.

STEP 4.
**ONLY NEEDED IF manually turning the carnkshaft. Put the AC Generator cap back on and/or the points/crankshaft cover.

popatrzyłem sobie jak wyglada napinacz, podejrzenie pada na sprężynę jesli dokonała żywota, to poluzowanie tych srób blokujących napinacz dało odwrotny skutek niż zamierzony :) nie jeste źle.

http://images.cmsnl.com/img/partslists/ ... 4_cdaf.gif

jak sobie popatrzycie to sruby 22 na rysunku blokują napinacz jesli sprężyna jest sprawna to po ich poluzowaniu napinacz powinien sie "wybrzuszyć" i napiąć łąńcuch u mnie stało sie odwrotnie - bedzie trzeba tam zaglądnąć.

Re: Napinanie Łańcuszków Rozrządu - problem

: 25 mar 2015, 18:02
autor: Wojtas
Ta instrukcja napinania to nie jest z manuala Hondy jak podejrzewam. Jest w niej napisane że MOŻNA to zrobić na zapalonym silniku, a nie że POWINNO się to robić na zapalonym. Ja się nie spotkałem w sumie z takim sposobem. Na mój gust to śruby 22 to tylko dokręcanie mocowania napinacza w odlewie cylindrów.
Sprężyna w przednim napinaczu działa automatycznie, czyli stale kasuje luz. Całą "robotę" kasowania ewentualnego luzu łańcucha robi napinacz tylny, choć też działa automatycznie. Prawdopodobnie po popuszczeniu przedniego napinacza teraz łańcuch nie ślizga się po części ślizgowej napinacza, lecz wyskoczył ze swego toru prowadzenia.
Ja sądzę że "skończyły" się możliwości tylnego napinacza, lub mechanizm zapadkowy w nim uległ uszkodzeniu ewentualnie łańcuszek jest już zużyty.
Aby to stwierdzić, zdemontuj napinacz tylny (2 sruby na klucz 10) i spróbuj go ścisnąć w rękach, jeżeli przy wysuniętym ząbkowanym trzpieniu to Ci się uda, to masz uszkodzony napinacz.
Zrób foty(w kilku ujęciach) zdemontowanego napinacza tylnego, to ocenimy jego stan.

Re: Napinanie Łańcuszków Rozrządu - problem

: 25 mar 2015, 19:40
autor: wiesiek3d
Robiłeś na odwrót niż pisze w manualu, czy Ty go wogule masz ?
http://www.mediafire.com/download/ntncy ... -+1983.pdf
Poczytaj i rób jak fabryka każe a nie od ogona.

Re: Napinanie Łańcuszków Rozrządu - problem

: 26 mar 2015, 13:41
autor: Caracull
HEJ,

@ wojtas

Naciąg łańcucha napędzającego i łączącego wałki rozrządu dokonywany jest za pomocą zespołu napinaczy umieszczonych w tunelu bloku cylindrów. Napinacze są półautomatyczne, to znaczy korekta naciągu następuje po poluzowaniu nakrętek zabezpieczających.
Należy zwrócić uwagę, że opisana procedura regulacji naciągu łańcuchów może różnić się od tej podawanej w książce obsługi. Dzieje się tak, ponieważ istnieją różne metody. Opisana poniżej daje najlepsze rezultaty i jest polecana obecnie przez Hondę dla wszystkich modeli.

to by się zgadzało jeśli spojrzeć na tą serwisówkę:

http://www.cb750c.com/publicdocs/CB750_ ... stment.pdf strona 33


@wiesiek - sorry za błąd oczywiscie najpierw przedni napinacz podciągałem, jakkolwiek uważam ze kolejność nie ma większego znaczenie ponieważ są to osobne łańcuchy i osobne napinacze - tylni napinacz jest od łańcuszka napedzajacego wałki rozrządu a przedni od łańcuszka łączącego wałki rozrządu