Jak zwiększyć chłodzenie silnika

Serwisówki, mechanika, technika, akcesoria - czyli wszystko związane z sevenką w warsztacie
Awatar użytkownika
Stefan
Seveniarz
Seveniarz
Posty: 205
Rejestracja: 27 paź 2007, 19:15
Motocykl: Honda cb 750 F 2 Seven Fifty
Lokalizacja: Racibórz

Jak zwiększyć chłodzenie silnika

Postautor: Stefan » 04 lip 2008, 12:46

Witam- zmuszony najnowszymi okolicznościami (potężne upały i potężne korki w naszych miastach) chciałbym wrócić do tematu podrzuconego niegdyś przez Matieja ("Wiatrak"). Konstruktorzy naszej hondy nie przewidywali jednak ocieplenia klimatu w tej części Europy, motor grzeje się niepomiernie szybko dochodząc w korkach do 120 stopni C. Po wyłączeniu silnik jeszcze zwiększa temperaturę do 130 stopni- to normalne zjawisko. Żaden olej tego nie przetrzyma nie mówiąc o reszcie napędu. Czy ktoś z Was montował może jakiś wiatrak na chłodnicę oleju lub ma jakiś patent, jak w podobny sposób poprawić chłodzenie silnika ? Jak założyć i jaki czujnik temp.na oryginalną chłodniczkę oleju oraz instalację elektryczną ? Wiem, że kiedyś na tym forum temat wywołał jedynie komiczne komentarze ale mnie po ostatniej podróży przez Kraków i okolice nie było do śmiechu, motocykl po prostu nie funkcjonuje przy tych upałach i warunkach drogowych i jest to jego znaczną wadą. Pozdrawiam

Awatar użytkownika
dofo
powsinoga
Posty: 1849
Rejestracja: 09 lut 2005, 18:20
Motocykl: SevenFifty '92
Lokalizacja: Czerwieńsk / Berlin
Kontakt:

Re: Jak zwiększyć chłodzenie silnika

Postautor: dofo » 04 lip 2008, 12:51

Co to znaczy "motocykl po prostu nie funkcjonuje przy tych upałach i warunkach drogowych", bo ja nie mialem problemow w 2 osoby i 3 kufry w korku w Lizbonie. Moze gestszy olej by pomogl? Jakie dokladnie masz objawy?

Awatar użytkownika
lopuch
stary Seveniarz
Posty: 608
Rejestracja: 22 mar 2008, 22:47
Motocykl: black
Lokalizacja: Poznań / Złotów

Re: Jak zwiększyć chłodzenie silnika

Postautor: lopuch » 04 lip 2008, 13:24

Może to głupi pomysł ale wiatrak który nada się pod instlacje w moto(może z innego moto ) i zwykły włącznik - przecież wiesz kiedy moto będzię miało za gorąco - to powinno ci rozwiązać problem
Pozdr
Łopuch
Amici fures témporum ;)

Dotknięcie kolektora po 300km - bezcenne :D

Awatar użytkownika
Stefan
Seveniarz
Seveniarz
Posty: 205
Rejestracja: 27 paź 2007, 19:15
Motocykl: Honda cb 750 F 2 Seven Fifty
Lokalizacja: Racibórz

Re: Jak zwiększyć chłodzenie silnika

Postautor: Stefan » 04 lip 2008, 15:58

Jeżdżę na półsyntetyku Castrol Power 1 GPS 4T 10 W-40, zalecił go serwisant jako wskazany do tego moto. Objawy są proste- w korku, przy temp.zewnętrznej ok. 30 stopni, moto szybko dochodzi do czerwonego pola czujnika oleju na silniku czyli 120 stopni C i rodzi sie pytanie co robić dalej- przy braku możliwości opuszczenia korka ( jedziesz np. z kuframi, przeciskać się nie ma jak a poza tym może tego np.nie akceptujesz - jak ja ).Co do wiatraka też już myślałem, gorzej jednak z miejscem montowania. Wiatrak nie powinien chłodzić chłodnicy oleju ( bo chłodny olej płynąłby do gorących cylindrów), zatem musiałby iść pod chłodniczkę ale tam z kolei dochodzi błotnik przy każdym nurkowaniu. Wieszać z boków silnika lub lekko skośnie z przodu dwa małe- to znowu pytanie na jakie obciążenie mocy można sobie pozwolić. Na Allegro jest wentylatorek o średnicy 11 cm i mocy 12V 8 W. Czy dwa takie uciągnie elektryka SF ?

Wojtas
Nekromanta
Posty: 1031
Rejestracja: 11 maja 2005, 15:51
Motocykl: YAMAHA XV 1700 ROAD STAR
Lokalizacja: Tarnów

Re: Jak zwiększyć chłodzenie silnika

Postautor: Wojtas » 04 lip 2008, 16:17

Wiatrak nie powinien chłodzić chłodnicy oleju ( bo chłodny olej płynąłby do gorących cylindrów)
Dobre, ale się uśmiałem. Zapytam więc kolegi po jakie licho chłodnica tego oleju??????
Nie ma obawy o to że wiatraczek schłodzi olej do temp. bliskich zeru, przy której to olej mógłby zaszkodzić gorącemu silnikowi.
Dodam że wersja na Japonię posiada takowy wentylatorek za chłodnicą oleju, prawdopodobnie dlatego że tam SF jest używana w szkołach nauki jazdy.
"Najgorszy jest zawsze koniec miesiąca, najbardziej ostatnie trzydzieści dni"
Ex: Panonia->Junak 1->Junak 2->CZ350->Ural650->Yamaha XJ600N->Honda NH750->Yamaha XJ650->Honda XL600LM->Honda CB750SF->Honda VFR800FI->Yamaha FJ1200->Yamaha XV1700 Road Star-> GL 1500

piotreek
stary Seveniarz
Posty: 326
Rejestracja: 14 sie 2006, 09:56
Lokalizacja: Opolskie/Kluczbork

Re: Jak zwiększyć chłodzenie silnika

Postautor: piotreek » 04 lip 2008, 17:07

a jak by na zapodać na chłodnicę dwa wentylatory od komputerowego procesora?

tak tylko głośno myślę

Awatar użytkownika
Stefan
Seveniarz
Seveniarz
Posty: 205
Rejestracja: 27 paź 2007, 19:15
Motocykl: Honda cb 750 F 2 Seven Fifty
Lokalizacja: Racibórz

Re: Jak zwiększyć chłodzenie silnika

Postautor: Stefan » 04 lip 2008, 17:11

Pogląd o negatywnym wpływie szybko ochłodzonego oleju na gorący silnik nie jest moim oryginalnym pomysłem, to wypowiedź jednego z "moich" mechaników. Być może spotkał się już z podobną sytuacją. Rzecz nie w normalnym chłodzeniu silnika olejem schładzanym dodatkowo przez chłodniczkę ale w chłodzeniu szybkim, wymuszonym w krótkim czasie na bardzo rozgrzany silnik. Nie mam takiej wiedzy technicznej, by prowadzić polemikę na ten temat, wolę słuchać wielu wypowiedzi i powoli wyrabiać sobie pogląd na sprawę. Łatwo coś zepsuć, nie chcę także być nadgorliwcem. Byłem po prostu zmuszony do ciągłego stawania i awaryjnego chłodzenia silnika- stąd temat. Warto tylko zauważyć, że masz motor to klasyczny naked, kochający wiatr. Wtedy pracuje idealnie, zwłaszcza jednak w dni chłodniejsze. Przy obecnych tropikach- zaczyna się gotować, kiedy pracuje i musi stać.Czy można mu zatem pomóc ?

Awatar użytkownika
Stefan
Seveniarz
Seveniarz
Posty: 205
Rejestracja: 27 paź 2007, 19:15
Motocykl: Honda cb 750 F 2 Seven Fifty
Lokalizacja: Racibórz

Re: Jak zwiększyć chłodzenie silnika

Postautor: Stefan » 04 lip 2008, 17:15

Jeżeli w wersji japońskiej spotkałeś się z takim wentylatorkiem za chłodnicą- to ciekawe, od jakiej temperatury on się włącza, czy ma czujnik ,czy też kierowca włącza go samodzielnie. Być może schładzanie zaczyna się już od niższej temperatury np. od 100 a nie 120 czy 130 stopni C ?

Awatar użytkownika
tomal
Junior
Junior
Posty: 34
Rejestracja: 13 lis 2007, 21:33
Motocykl: CB 750 SevenFifty
Lokalizacja: Wrocław

Re: Jak zwiększyć chłodzenie silnika

Postautor: tomal » 04 lip 2008, 17:30

Witam,
z tego co wyczytałem z Twoich wypowiedzi to jedynym objawem jak to nazwałeś "niefunkcjonowania motocykla w tych upałach" jest dochodzenie wskazówki termometru oleju do czerwonego pola (120 st.) przy upałach 30 stopniowych...
Ja też mam termometr oleju ( z tym że bez czerwonego pola) i jeżdżąc po zakorkowanym Wrocławiu w upały często wskazówka pokazuje nawet ponad 130 st. Jeszcze nie zauważyłem jakichś niepokojących objawów motocykla z tego powodu. Moto mam zalane Motulem półsyntetycznym 10W40.

Pozdrawiam
Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić, i przychodzi taki jeden, który nie wie, że się nie da, i on właśnie to robi. [Albert Einstein]

Awatar użytkownika
Timmy
Junior
Junior
Posty: 14
Rejestracja: 15 sie 2007, 16:30

Re: Jak zwiększyć chłodzenie silnika

Postautor: Timmy » 04 lip 2008, 18:51

Świetnie, ja zauważyłem. Dokładnie dym z tłumików! Co prawda to było na jakimś kiepskim oleju mineralnym 15W 50, ale po wystudzeniu wszystko szczęśliwie wróciło do normy. Dodatkowo rozrusznik strasznie opornie kręci w takich temp. Uważam że patent z wentylatorkiem wcale nie jest głupi. W VFR (dmuchawiec od cieczy) włącza się przy ok 100st.

Awatar użytkownika
dofo
powsinoga
Posty: 1849
Rejestracja: 09 lut 2005, 18:20
Motocykl: SevenFifty '92
Lokalizacja: Czerwieńsk / Berlin
Kontakt:

Re: Jak zwiększyć chłodzenie silnika

Postautor: dofo » 04 lip 2008, 18:59

Wiatrak nie powinien chłodzić chłodnicy oleju
Ja jestem czlowiek prosty i nie rozumiem czym sie rozni chlodnica w ktora wieje wiatr spowodowany ruchem motocykla od chlodnicy w ktora wieje jakis maly wiatraczek. Jakies inne atomy uderzaja w nia czy jak?
z tego co wyczytałem z Twoich wypowiedzi to jedynym objawem jak to nazwałeś "niefunkcjonowania motocykla w tych upałach" jest dochodzenie wskazówki termometru oleju do czerwonego pola (120 st.) przy upałach 30 stopniowych
Tez to zauwazylem. Najtanszym rozwiazaniem tego problemu to wykrecenie termometru i wkrecenie bagnetu. Jak dla mnie to tworzenie problemow gdzie ich nie ma. Konstrukcja tego silnika ma juz troche lat i pare skosnookich osob spedzilo wiele dni rozmyslajac jak duza ma miec to cudo chlodnice i czy pakowac tam wiatrak w wersji europejskiej czy nie.

Aha - ta jazda w portugalskich korkach w 2 osoby i 3 kufry odbywala sie z zalozonym srebrnym pedalskim grillem na chlodnice, ktory zmniejsza przeplyw powietrza tak na oko o okolo 50%.

P.S. Termometru nie mam.

Awatar użytkownika
lesor
(ex SF)
Posty: 1999
Rejestracja: 12 lut 2005, 22:26
Motocykl: [ex] SF94 + SF93
Lokalizacja: archiwum

Re: Jak zwiększyć chłodzenie silnika

Postautor: lesor » 05 lip 2008, 09:09

Przychylam się do ostatniej wypowiedzi dofo. Szukanie problemów tam, gdzie ich nie ma.
Silnik jest zaprojektowany tak aby wytrzymać takie rzeczy. W końcu w korku nie katuje się silnika na wysokich obrotach.

Nie przejmowałbym się za bardzo tym gadżetem. Była tu kiedyś dyskusja na ten temat i z tego co pamiętam, nie mierzy on temperatury samego oleju lecz powietrza wewnątrz komory. O jego dokładności szkoda pisać. Jest to wskaźnik. A może nawet sygnalizator. Ale nie miernik.

Wentylator na obecną chłodnicę - w zasadzie dowolny na 12 woltów, najlepiej jednak, żeby był z jakiejś chłodnicy motocyklowej a nie np. od procesora, głównie ze względu na wytrzymałość; samego silniczka (ułożyskowanie, odporność na wilgoć i chemię) i śmigiełka. Włącznik najlepiej bimetaliczny, wkręcany w chłodnicę. Ewentualnie rzeźba z bimetalem z żelazka. Odradzałbym jakieś termistorowe historie głównie z powodu większej trudności - pracochłonności z wykonaniem trwałej elektroniki.
:blaga:
Każde pokolenie ma własny czas
Każde pokolenie chce zmienić świat
Każde pokolenie odejdzie w cień
A nasze - nie

Awatar użytkownika
Stefan
Seveniarz
Seveniarz
Posty: 205
Rejestracja: 27 paź 2007, 19:15
Motocykl: Honda cb 750 F 2 Seven Fifty
Lokalizacja: Racibórz

Re: Jak zwiększyć chłodzenie silnika

Postautor: Stefan » 06 lip 2008, 22:22

Cieszy mnie ta wymiana poglądów, wyjaśnia niemało jednak moje obawy potwierdził ostatnio inny znajomy motocyklista, który jadąc w tych upałach dłuższą trasę przez duże miasta z kumplem kierującym bodajże Suzuki Bandit ( motor chłodzony powietrzem z małą chłodnicą oleju- tak czy inaczej podobno bardzo podobny konstrukcyjnie do SF) zaczął dymić na niebiesko, przerywać, szarpać- dając objawy totalnego przegrzania. Musieli się zatrzymać dłuższy czas, studzić maszynę, która jednak potem odpaliła i dojechali do domu. Pytanie- co zostaje z oleju silnikowego po takim rozgrzaniu ? . Generalnie zgadzam się z tymi, którzy dowodzą, że w końcu fachmani od silników konstruowali to cudo...ale obawy pozostają. Mam jedynie do Was prośbę- jeżeli ktoś spotka egzemplarz SF z takim wentylatorkiem przed chłodnicą, to proszę o choćby odręczny rysunek a może jakieś dane techniczne lub prowadzenia kabli itp. Pozdrawiam

krzysiek
stary Seveniarz
Posty: 369
Rejestracja: 08 maja 2005, 20:10
Motocykl: SV 650 '2002
Lokalizacja: Łódź

Re: Jak zwiększyć chłodzenie silnika

Postautor: krzysiek » 07 lip 2008, 10:17

W Banditach mamy stare, niezniszczalne "olejaki" , aż nie chce mi się wierzyć żeby trochę słoneczka tak go zmęczyło :szczena:

Wojtas
Nekromanta
Posty: 1031
Rejestracja: 11 maja 2005, 15:51
Motocykl: YAMAHA XV 1700 ROAD STAR
Lokalizacja: Tarnów

Re: Jak zwiększyć chłodzenie silnika

Postautor: Wojtas » 07 lip 2008, 10:47

Wracając jeszcze do nieszczęsnej chłodnicy, może po prostu masz ją przytkaną paprochami od wewnątrz lub węże ją zasilające są zatkane (np: oderwane nadmiary silikonu użytego do zakładania uszczelek, lub ewentualnie nagar/szlam z kiepskiego oleju użytego wcześniej).
Moze ta chłodnica jest zatkana od zewnątrz resztkami owadów/innym brudem?
Proponuję ją zdemontować i przedmuchać powietrzem.
"Najgorszy jest zawsze koniec miesiąca, najbardziej ostatnie trzydzieści dni"
Ex: Panonia->Junak 1->Junak 2->CZ350->Ural650->Yamaha XJ600N->Honda NH750->Yamaha XJ650->Honda XL600LM->Honda CB750SF->Honda VFR800FI->Yamaha FJ1200->Yamaha XV1700 Road Star-> GL 1500

Awatar użytkownika
Stefan
Seveniarz
Seveniarz
Posty: 205
Rejestracja: 27 paź 2007, 19:15
Motocykl: Honda cb 750 F 2 Seven Fifty
Lokalizacja: Racibórz

Re: Jak zwiększyć chłodzenie silnika

Postautor: Stefan » 07 lip 2008, 17:24

Sprawdzę- jak radzisz- przy najbliższej wymianie oleju, to wykluczy przynajmniej podejrzenie, że coś jest nie tak z samą chłodnicą.

Awatar użytkownika
Matiej
Ujeżdżacz Kopciuszka
Posty: 1476
Rejestracja: 28 mar 2005, 18:26
Motocykl: XJ 900S Diversion - krówka
Lokalizacja: Izabelin - Niewielkie przyległości obok miasta stołecznego Warszawy
Kontakt:

Re: Jak zwiększyć chłodzenie silnika

Postautor: Matiej » 08 lip 2008, 12:05

tak tak posprawdzaj. Ja kiedyś co prawda XJ w Pradze tkwiłem w korku w mega upale 2 osoby 3 kufry i korek. Motocykl sie zagrzał baaardzo, do tego stopnia ze biegi wyraźnie ciężej wchodziły. Ale tu wielu kolegów powiedziało. Te silniki (olejaki) naprawdę w byle korku ciężko zepsuć.
żyj i daj żyć innym

Awatar użytkownika
NIUTON
Junior
Junior
Posty: 26
Rejestracja: 30 cze 2008, 09:41
Motocykl: Sevenfifty '1992
Lokalizacja: Giżycko

Re: Jak zwiększyć chłodzenie silnika

Postautor: NIUTON » 08 lip 2008, 12:56

Pozwolicie, że się przyłączę.
Uważam, że panowie inżynierowie z Japonii dobrze zaprojektowali piecyk i tak ma być. Olej ma najlepsze właściwości przy 80-120 stopni. Jak sądzicie, czy przy kręceniu SF'a na cały gwizdek, to olej jest " zimny"? Grzeje się i to jak. Robiłem próbę, po kilku mocnych akcjach do czerwonego pola i zatrzymaniu się, włozyłem termometr na włączonym silniku w olej i - około 120 stopni. Chłodnica nie ma aż tak dużej wydajności /czytaj schładzania / z racji jej małej powierzchni. Przy wentylatorku nie ma co się przejmować szybkim przechłodzeniem silnika. Chyba każdy z nas po starcie z korka obserwował temp. na wskazaniu i co? od razu na 70-80 stopni, czy po około 5-8 minutach jazdy. Wentylator pomoże, ale nie przechłodzi i tak mniejszą wydajnośc niż strumień powietrza opływający silnik podczas jazdy. Może większa chłodnica np: z CBR 1100XX.

Awatar użytkownika
Matiej
Ujeżdżacz Kopciuszka
Posty: 1476
Rejestracja: 28 mar 2005, 18:26
Motocykl: XJ 900S Diversion - krówka
Lokalizacja: Izabelin - Niewielkie przyległości obok miasta stołecznego Warszawy
Kontakt:

Re: Jak zwiększyć chłodzenie silnika

Postautor: Matiej » 08 lip 2008, 13:12

Eee tam. Po co sie w to bawić. Kupić trzeba motor z chłodzeniem cieczą i już :). Ale czy taki sie nie gotuje w korku? Na korki najlepszy rowerek :).
żyj i daj żyć innym

Awatar użytkownika
Stefan
Seveniarz
Seveniarz
Posty: 205
Rejestracja: 27 paź 2007, 19:15
Motocykl: Honda cb 750 F 2 Seven Fifty
Lokalizacja: Racibórz

Re: Jak zwiększyć chłodzenie silnika

Postautor: Stefan » 08 lip 2008, 15:11

W sumie masz rację- albo rowerek albo jak się kiedyś jeździło Simsonkiem SR-1 lub 2- toto sie brało pod pachę, przenosiło z niedogodnej sytuacji i jechało dalej. Gdzie te czasy..

Awatar użytkownika
szataniszcze
Zimne to i owo ;)
Posty: 1393
Rejestracja: 25 paź 2011, 15:13
Motocykl: cebula 230 kilo radości
Lokalizacja: Pruszków

Re: Jak zwiększyć chłodzenie silnika

Postautor: szataniszcze » 19 cze 2012, 09:26

i co stefan? wyczaszkowąłeś coś z tym chłodzeniem?
SAM SAM SAM IDZIESZ! SAM SAM!

Awatar użytkownika
szataniszcze
Zimne to i owo ;)
Posty: 1393
Rejestracja: 25 paź 2011, 15:13
Motocykl: cebula 230 kilo radości
Lokalizacja: Pruszków

Re: Jak zwiększyć chłodzenie silnika

Postautor: szataniszcze » 26 cze 2012, 17:30

mam wiatraczek i nie zawaham sie go użyć! :>
SAM SAM SAM IDZIESZ! SAM SAM!

Awatar użytkownika
wiesiek3d
stary Seveniarz
Posty: 1544
Rejestracja: 04 lip 2010, 21:35
Motocykl: ZRX 1200 S
Lokalizacja: Łagów

Re: Jak zwiększyć chłodzenie silnika

Postautor: wiesiek3d » 26 cze 2012, 19:34

Używaj do woli, w starszych GS 500 nie było chłodnicy oleju i nie słyszałem żeby się zatarły.
Romet Pegaz - CZ 350 - ETZ 250 - GS 500 - CB 750 SF - VFR 800 FI - GSXR 1000 - CBF 600 SA - VFR 800 FI - CB 600 HORNET S - ST 1100 - FZS 1000 -BMW K1200 GT - ZRX 1200 S :)

Awatar użytkownika
szataniszcze
Zimne to i owo ;)
Posty: 1393
Rejestracja: 25 paź 2011, 15:13
Motocykl: cebula 230 kilo radości
Lokalizacja: Pruszków

Re: Jak zwiększyć chłodzenie silnika

Postautor: szataniszcze » 26 cze 2012, 22:35

ja tam wole dmuchać na ciepłe :P poza tym z tym wiatrakiem będe pewnie szybciej jeździł :mrgreen:
to po co teraz montują te wiatraki w prawie wszystkich motorach? i to chłodzonych i wodą i olejem?
SAM SAM SAM IDZIESZ! SAM SAM!

Awatar użytkownika
wiesiek3d
stary Seveniarz
Posty: 1544
Rejestracja: 04 lip 2010, 21:35
Motocykl: ZRX 1200 S
Lokalizacja: Łagów

Re: Jak zwiększyć chłodzenie silnika

Postautor: wiesiek3d » 27 cze 2012, 10:00

Wyobraź se moto chłodzone cieczą bez wiatraka, tam opływ powietrza na postoju nic nie daje, a u nas są żeberka na cylindrach i głowicy i to o wiele większe niż w Banditach.
No ale wiatrak nie zaszkodzi , z tym że musiał by go załączać termostat.
Romet Pegaz - CZ 350 - ETZ 250 - GS 500 - CB 750 SF - VFR 800 FI - GSXR 1000 - CBF 600 SA - VFR 800 FI - CB 600 HORNET S - ST 1100 - FZS 1000 -BMW K1200 GT - ZRX 1200 S :)


Wróć do „Mechanika”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 25 gości